قدرتمند بودن موتور، مهم ترین عاملی است که فروش این محصول تازه ایرانی را ساده تر کرده سایت bongahekhodro است. موتور ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰cc ماشین L90 اصلا معرکست ،بی خرج،بیصدا و قدرتمند . خودروی سمند سورن یک مدل تغییر یافته از خودروی سمند است، این ماشین دو سال پس از عرضه سمند معمولی به بازار، برای اولین بار در تاریخ 18 بهمن 1385 توسط گروه صنعتی ایرانخودرو معرفی شد. طراحی کابین از تفاوت های زیادی نسبت به سمند معمولی برخوردار است، چیدمان بخش مرکزی کنسول جلو به صورت کامل تغییر کرده است. نمای بیرونی سمند سورن پلاس تفاوت چشمگیری با مدلهای پیشین این خودرو از خود به نمایش نمیگذارد؛ در اولین تغییرات ظاهری همچون تحول گرافیک داخلی چراغهای جلو و عقب و بهروزرسانی ظاهری جلوپنجره مشکیرنگ و همچنین در نمای جانبی این خودرو شاهد حضور رینگهای دو رنگ جدید و دستگیرههای درب آسان بازشو هستیم که پیش از این در دنا و دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفته بودند. از روکش صندلی برای تمیز نگه داشتن صندلی خودرو و همینطور مصون ماندن از سوختن صندلی در اثر افتادن سیگار یا پارگی به دلیل قرار دادن وسایل تیز استفاده میشود تا صندلی خودرو آسیبی نبیند.
همچنین روکشها میتوانند بسته به جنسی که دارند، بر دمای داخل خودرو نیز اثر بگذارند و حس گرمی و یا خنکی را در فصول مختلف به سرنشینان بدهند. صندلی با روکش چرمی-صندلی سرنشین جلو و همچنین راننده از قابلیت تنظیم دستی و برقی به ترتیب روی ۴ و ۲ حالت مختلف برخوردار هستند. از دیگر امکانات مشترک در سورن ای ال ایکس و سورن توربو میتوان به کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک به اضافه کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه اتوماتیک به همراه کانال تهویه برای سرنشینان عقب و سیستم رادیو پخش اشاره کرد. قطعات دارای انحصار تولید از سمت پژو از روی این خودرو حذف گردید؛ به شکلی که این خودرو تنها در ظاهر با ۲۰۷آیهای اصلی مشترک بود. تولیدکنندگان برای اینکه خریداران راحتتر انتخاب و خرید کنند و همچنین جنس بهتری را تولید کنند از ترکیب چرم و پارچه برای تولید روکش استفاده میکنند.
ثانیاً روکش انتخاب شده در هر مدل چرمی یا پارچهای که انتخاب کردید از جنس با کیفیت استفاده شده باشد و با دوخت مناسبی که دارد اندازه درستی نیز داشته باشد. اندازه صندلی و ساختار کلی هر دو خودرو یکسان است که به همین ترتیب میتوانید از روکش صندلی سورن و سمند به صورت یکسان استفاده کنید. نخستین نشانواره پژو که در آن از طرح شیر استفاده شده بود، برای تیغه ارهها و وسایل فولادی این شرکت، طراحی شد. در هنگام خرید روکش صندلی برای ماشین به صورت کلی دو نکته وجود دارد. قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هماکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایرانخودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالیکه ساینا را میتوان نزدیکترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست.
بنابراین بهتر است با یک هزینه پایینتر از هزینههای بیشتر جلوگیری کنیم. خودروی سمند سورن ، برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ به عنوان اولین مدل سمند وارد بازار کشور گشت که علاوه بر تغییرات شکل ظاهری، از نظر قدرت موتور نیز قویتر از سمند معمولی است. در این زمان شیر مربوط به لوگو بر روی دیگر محصولات کارخانهٔ پژو نشان داده میشد، اما میان سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۵ لوگوی شیر بر روی ماشینهای تولیدی مشاهده نمیشد و برای مارکگذاری این ماشینها از عنوان پژو خودرو بر روی رادیاتور خودروها استفاده میگشت. البته انتخاب این که کدام آمپر باطری(باتری) برای شما مناسب است به میزان استفاده شما از خودرو نیز بستگی دارد. حالا که با معایب و مزایای هر کدام از روکش صندلی سورن و سمند آشنا شدید پیشنهاد ما به شما خرید روکش صندلی ترکیب پارچه و چرم است. تیپ دو:دارای کیسه هوا راننده و سرنشین و مانیتور شرایط خودرو، حسگر دنده عقب، حسگر برف پاک کن خودکار و سامانه اعلان پنچری، ضربه، بنزین و نمایش بازبودن کدام در. با این حال پس از ایجاد اولین تکانه های ماشین هنگام تصادف، کیسه های هوا باز شده و به عنوان یک ضربه گیر برای راننده و کمک راننده عمل می کنند.
در سال۱۳۹۰ مدل پیشرفتهتر سمند سورن با پیشرانه EF7، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و سایر آپشنهای جدید با عنوان سورن ELX به بازار معرفی شد. در سورن ای ال ایکس و سورن توربو، ترمز جلو دیسکی به همراه سیستم خنکشونده و ترمز عقب، دیسکی است. داشبورد دنا هم به روز و با ارگونومی مناسب است و از داشبورد سوناتا در طراحی بهره برده است. علاوه برا ین این خودرو به جای گیربکس دستی پیشفرض از یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک با کد AL4 و بدون قابلیت تعویض به صورت دستی بهره میبرد. ترمز این خودرو از نوع ABS است که از تکنولوژی EBD نیز بهره برده است. اولاً روکشی که انتخاب میکنید باید دوخت مناسب و منظمی داشته و از نخ مقاوم و با کیفیت برای دوخت آن استفاده شده باشد. سورن با گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب، اضافه شدن دی لایت، تغییر رنگ جلوپنجره به مشکی براق، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشههای جانبی، دستگیرههای جدید دربها، نصب اسپویلر بر روی درب صندوق عقب و رینگهای جدید، شکل و شمایل بهروزتری به خود گرفته است. ۱- سمند سورن پلاس مجهز به موتور EF7 با حجم 1.7 لیتر و حداکثر قدرت 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر میباشد و حاوی تمامی استانداردهای آلایندگی یورو 5 است.
تنها رقیب از سایپا برای سورن پلاس هم شاهین با قیمت کارخانهٔ ۳۴۴ میلیون و قیمت بازار ۳۹۵ میلیون تومان است که هم خودروی بسیار مدرنتری است و هم در تجهیزات کاملاً برتری دارد اما پیشرانهٔ توربوشارژ کم بازده آن فاقد قابلیت اطمینان موتور EF7 سورن پلاس است. هر سه این خودروها با پیشرانه EF7 تولید میشوند که روی سمند LX، سورن و دنا معمولی نیز نصب شده، اما پیشرانه دنا پلاس توربو مجهز به پرخوران (توربوشارژ) است. البته این مورد استثناهایی دارد؛ بهطور مثال مدل ۳۰۹ پیش از مدل ۳۰۶ تولید شدهاست. به خاطر داشته باشید که طرح پارچه یا چرم مهم هستند، استفاده از طرحهای شلوغ برای خودروهای رسمی پیشنهاد نمیشود، شاید استفاده از طرحهای شلوغ یا در سایز بزرگ برای خودروهای اسپرت مناسب باشد، اما به طور مثال استفاده از این طرحهای برای روکش صندلی خودروهای دولتی یا شرکتی به هیچ وجه مناسب نمیباشد.
برای مثال به دلیل همین امکانات است که شرایط فروش برلیانس h330 با دیگر مدل های برلیانس متفاوت است. بااینحال همانند اکثر فیسلیفتهای خودروسازان وطنی، به عقیدهٔ بسیاری، ظاهر پژو ۴۰۵ SLX نهتنها زیباتر از قبل نشده که حتی نسبت به نمونهٔ پیش از فیسلیفت پسرفت هم داشته است چراکه نمای ساده و هماهنگ ۴۰۵ در آن بههم خورده است؛ اما بااینحال همین تغییرات، ظاهر ۴۰۵ SLX را متفاوت و تا حدودی بروزتر از قبل کرده که هرچند قیاس آن با طراحیهای جدید پژو خندهدار است اما با توجه به بازار انحصاری ایران و همینطور رنج قیمتی، میتوان آنرا نسبتاً قابلقبول ارزیابی کرد. دنا در ظاهر دارای ایراداتی همچون قدیمی بودن، ساده بودن بیش از حد و عدم تناسب ابعاد قطعات با یکدیگر است که اکثریت این ایرادات در دنا پلاس رفع شده است اما با وجود همه اینها دنا به لطف قیمت مناسبش در بازه قیمتی خودش چهره قابل قبولی دارد. ماشین دنا نیز از طریق سایت یکپارچه خودرو عرضه می شود و متقاضیان باید با توجه به طرح فروشی که ایران خودرو برای این محصول در نظر می گیرد، اقدام به ثبت نام نمایند. به همین دلیل نیز در این این مقاله سعی شده است تا به ثبت نام خودرو دنا پرداخته شود و جزئیات بیشتری از آن شامل نحوه ورود و ثبت نام در سایت، شرایط و نحوه خرید و راهنمای مشاهده نتایج طرح های فروش عادی، فوق العاده و مشارکت در تولید عادی و حمایت از جوانی جمعیت ایران خودرو ارائه شود.
این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو بهعنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایرانخودرو آغاز گردید. تفاوت ظاهری این خودرو با سمند معمولی، طراحی بیرونی بدنه و آپشنهای قابل سفارش در این خودرو است. دنا پلاس با طراحی زیباتر بدنه به صورت جزئی و طرح گرافیکی داخلی چراغ ها بر زیبایی و جذابیت خود افزوده است. جالب است بدانید که این خودرو در اوکراین نیز عرضه می شود و به آن سمند دنا می گویند. ایران خودرو با این تغییراتی که در سمند ایجاد کرد نظر بسیاری را به این خودرو جلب کرد.
در پژو ۳۰۷ هایی که ۱۰ سال پیش تولید شده اند رینگ چلنجر ساخت ایتالیا به چشم می خورد. مدل سمند سورن توربو نیز در سال ۹۵ تولید گشت. در بحث بیمه شخص ثالث که واجبترین بیمه خودرو است باید بگوییم که این بیمه هزینههایی که در اثر تصادف وارد شده را جبران مینماید. از دیگر رقبای چینی سورن پلاس میتوان به آریو دندهای اشاره کرد که علیرغم کیفیت نسبتاً خوب و اتاق جادار، به دلیل توقف عرضه، مشکلات خاص خودش را در بحث خدمات و بازار دست دوم دارد. در بحث ایمنی هر خودرو از جمله سمند جدید ایران خودرو، نخستین مسئله قابل طرح، موضوع کیسههای هوا است.
اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است. همچنین، دیگر نام نویسی این محصول از طریق سامانه فروش ایران خودرو انجام نمی شود و طرح های بعدی دنا نیز از طریق سایت یکپارچه خودرو انجام خواهد شد. دارای 8 تکه چرم گلدوزی شده در قسمت نشیمنگاه و تکیه گاه که باعث زیبایی دو چندان این محصول شده است. هر دو این مدل ها در تیپ ELX به بازار عرضه شده اند؛ با این حال سورن توربو در مشخصات فنی کمی پیشرفته تر است. به هر حال خودرو دنا معمولی تا امروز یکی از زیباترین خودروهای تولید داخل کشور بوده است.
پنجمین مدل پژو ۲۰۶ با همکاری پژو و ایرانخودرو و با نام پژو ۲۰۶ اسدی یا پژو آریان تولید شدهاست. رنگ روکش صندلی در گرم شدن یا سرد شدن اتاق خودرو تاثیر دارد؟ مثلاً رانا پلاس که هرچند با اتاق کوچکتر و کیفیت متریال کابین پایینتر و امکانات کمتر، قادر نیست به خوبی سورن پلاس به خانواده ایرانی خدمات رسانی کند اما در عوض ارزانتر است و مصرف سوخت کمتری هم دارد. از طرفی قطعات فنی که در موتور خودرو به کار برده شده، کیفیت مناسبی ندارند و بسیار کمیاب هستند. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند، که با این کار ابداعات و پیشرفتهای افسانهای شرکت سیتروئن افول میکند. کیفیت مونتاژ و متریال به کار رفته در داخل کابین دنا مناسب است و از نظر آپشن هم وجود صندلی برقی، سیستم مالتی مدیا کامل، فرمان با کنترل کامل سیستم صوتی و تهویه مطبوع اتوماتیک باعث شده تا سطح تجهیزات دنا قابل قبول باشد و از نظر ارگونومی و راحتی داخل کابین هم وضعیت خوبی دارد و صندلیهای دنا هم بدن را به خوبی دربرمیگیرند اما فرمی قدیمی دارند که کمی از راحتی آن کاسته است.
کیفیت کابین در سطح متوسطی قرار دارد، فضای کابین و صندوق عقب سمند هم برای مسافرت های خانوادگی بسیار مناسب است. میتوان کیفیت کابین را در رده متوسطی ارزیابی کرد. کیفیت قطعات ارائه شده توسط ایران خودرو درمقایسه با قطعات اصلی دارای کیفیت پایینتری است. چرم طبیعی: این نوع چرم اگر چه قیمت بسیار بالایی دارد و کیفیت آن نیز بسیار جذاب به نظر میرسد، اما برخلاف تصور طول عمر زیادی ندارند. در ادامه، جدول قیمت های دنا در طرح های فروش ایران خودرو ارائه شده است. شرکت کرایسلر اروپا، بسیار فرسوده و دارای مدلهای قدیمی بود و در واقع این سرمایهگذاری، مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد.