به گفته خودرو، ریخته گری بخشی از سیستم تعلیق است و نقش ناچیزی در هدایت چرخ ها و حرکت نرم و بی صدا دارد. خرابی این قطعه می تواند علائمی مانند لرزش فرمان، کشیدن به یک طرف، سایش ناهموار لاستیک و صداهای تق تق ایجاد کند. در این مقاله از دکتر چینیابتدا به این سوال پاسخ داده ایم که Cibak با توجه به خودرو چیست و سپس به بررسی Cibak با توجه به خودرو، عملکردها، علائم خرابی و قیمت Cibak بر اساس خودرو می پردازیم.
SIPAC بر اساس چیست؟
در پاسخ به سوال SIPAC بر اساس چیست؟? باید اینطور بگوییم سپک یکی از قسمت های مهم سیستم تعلیق خودرو است، زیرا سیستم تعلیق را به شاسی یا محور کمک فنر متصل می کند و حرکت چرخ ها را روان و روان می کند. بسته به وسیله نقلیه، مواد سبک معمولاً از آلیاژهای فلزی مقاوم ساخته می شوند.
به گفته سیبک، از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
- توپ فلزی: این توپ در داخل یک بدنه فولادی قرار می گیرد و می تواند در جهات مختلف حرکت کند.
- آستر لاستیکی: این بوش ها در اطراف گوی فلزی قرار می گیرند و اصطکاک بین توپ و محفظه را کاهش می دهند و باعث حرکت استوانه ای در جهات مختلف می شوند.
در طراحی خودرو از دو نوع سیپاک بسته به محور خودرو و بریده استفاده شده است.
اگر سپک خراب شود چه؟
هر بار که رانندگی می کنید و هدایت می کنید، یاتاقان های وسیله نقلیه شما در معرض ساییدگی و پارگی قرار می گیرند. سایش یاتاقان می تواند منجر به خرابی میل لنگ، شکستگی وسیله نقلیه، ناهماهنگی چرخ ها و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه در حین رانندگی شود.
عوامل محیطی مانند افتادن در چاله ها و تصادفات نیز می تواند باعث آسیب به قسمت زیرین خودرو شود. اگر SEPAK شما آسیب دیده یا از کار بیفتد، ممکن است مشکلات خفیف تا شدید زیر را تجربه کنید:
- جدا کردن چرخ ها
- خرابی ترمز
- – ناتوانی در رانندگی با ماشین و چرخش ماشین به چپ
- سایش بیش از حد لاستیک
برای اطلاع از علائم خرابی CEPAC بسته به نوع خودرو به ادامه مطلب مراجعه کنید.
علائم خرابی با توجه به خودرو
روکش صندلی خودرو می تواند در اثر عوامل محیطی و داخلی آسیب ببیند. اگر علائم زیر را در خودروی خود مشاهده کردید، این احتمال وجود دارد که Cibaq شما بسته به خودروی شما مشکل داشته باشد:
1. عدم توانایی در کنترل خودرو:
اولین و بارزترین نشانه خرابی سپک تسب، عدم فرمان پذیری خودرو است. اگر این قطعه از کار بیفتد، هیچ ارتباطی بین چرخش فرمان و چرخش چرخ خودرو وجود نخواهد داشت.
2. لرزش و لرزش فرمان:
این علامت ناشی از حرکت عمودی سپیک است و نیاز به اصلاح دارد. میل لنگ خودرو به میل لنگ متصل است و مشکلات فرمان می تواند نشانه شل بودن یا آسیب دیدن میل محرک باشد. علائم رایج شامل لرزش یا شل شدن فرمان یا بازی بیش از حد فرمان است. ارتعاش معمولاً با افزایش سرعت یا چرخش افزایش می یابد.
3. ایجاد صدا در ماشین:
ممکن است متوجه شده باشید که ماشین شما صداهای جدیدی تولید می کند. صدایی مانند تق تق یا جغجغه از جلوی خودرو هنگام پیچیدن با سرعت کم می تواند نشانه ای از خرابی سیستم تعلیق بسته به وسیله نقلیه باشد. شل بودن کابل ممکن است باعث ایجاد نویز در اتصالات شود.
علاوه بر این، در صورتی که پوشش محافظ بند فرمان نیز آسیب دیده باشد، در هنگام فرمان، صدای خراش را می شنوید، زیرا کثیفی وارد اجزای فرمان می شود.
شنیدن صدای کلیک یا جیغ در حین رانندگی، به ویژه هنگام عبور از دست اندازها یا چرخاندن فرمان نیز می تواند نشانه ای از خرابی سیستم تعلیق خودرو باشد. البته توجه داشته باشید که شنیدن صدا از سیستم تعلیق و چرخ های خودرو نیز می تواند به دلیل معیوب بودن لاستیک های آج یا بلبرینگ چرخ ها باشد.
4. سختی کار و عدم حرکت روان خودرو در جاده ها:
بسته به نقص، Cibak می تواند باعث سفتی فرمان و مشکل در رانندگی شود. اگر فرمان در یک طرف خودرو آسیب دیده باشد، ممکن است فرمان به آن سمت کشیده شود.
6- اختلال در تنظیمات جلوی خودرو
Cibak به شما کمک می کند تا ماشین خود را هدایت کنید، چرخ ها و بدنه به درستی کار کنند و از تکان خوردن خودرو بر روی دست اندازها اطمینان حاصل می کند. یک بوش فرسوده می تواند تنظیمات سیستم تعلیق خودروی شما را شل و خراب کند. اگر ماشین شما به درستی هندلینگ نمی کند، وقت آن است که آن را برای تشخیص مناسب نزد یک تکنسین واجد شرایط ببرید.
7. خرابی زود هنگام لاستیک خودرو:
سایش ناهموار لاستیک می تواند ناشی از خرابی بلبرینگ باشد. آج آسیب دیده می تواند باعث ساییدگی ناهموار یا بیش از حد لاستیک شود. اگر در یک طرف لاستیک سایش بیش از حد وجود داشته باشد اما در طرف دیگر آن زیاد نباشد، می تواند نشانه خرابی لاستیک باشد.
اگر لاستیک شما یکنواخت است، نشانه خوبی است که لاستیک های شما به درستی کار می کنند و جای نگرانی وجود ندارد. اگر نگران ساییدگی ناهموار لاستیک هستید، یک قرار ملاقات با یک تکنسین ماهر ترتیب دهید.
هزینه تعویض و خرید سیباک به خودرو بستگی دارد
هزینه خرید و تعویض خودرو به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:
- نوع ماشین
- برند سازنده طبق گفته سیبک می باشد
- حقوق و سابقه مکانیک
- محل
- نوع فروشگاه قطعات خودرو
قیمت Seapac بستگی به ماشین دارد همچنین بستگی به نوع و مارک ماشین و جایی که آن را تهیه می کنید دارد. مثلا به گزارش گران قیمت ترین سیبک بازار ایران مربوط به خودرو دانگ فنگ است به گفته جک کار H30cross 3,500,000 ریال قیمت دارد و ارزانترین آن سپک است. J5 به قیمت 2,500,000 ریال او هست.
شاید بتوان گفت قیمت سپک در ایران بین 2.500.000 تا 4.000.000 ریال است. هزینه تعویض سپک به گفته ایران بین 200 هزار تومان تا یک میلیون تومان است.
در هنگام تعویض و خرید سپک باید به نکات زیر توجه کرد:
- بهتر است هر بار که روغن را تعویض می کنید این قسمت را چک کنید تا از آسیب دیدن کاسه روغن جلوگیری شود.
- نظافت، نظافت آن و استفاده از روغن ها و گریس های مرغوب در افزایش طول عمر و عملکرد بهینه این قطعه بسیار موثر خواهد بود.
- طول عمر سپک بستگی زیادی به مواد اولیه تولیدی آن دارد.
- بهتر است هر از چند گاهی بدنه خودروی خود را چک کنید.
- تعویض بلبرینگ باید توسط مکانیک ماهر انجام شود.
تعویض کمربند ایمنی بسته به خودرو چقدر طول می کشد؟
تعویض Cipac بسته به خودرو بین 2 تا 12 ساعت زمان می برد که بستگی به سطح تجربه مکانیک، نوع خودرو، نحوه دسترسی به Cipac و پیچیدگی نصب آن دارد.
نتیجه
Cibak بسته به نوع خودرو یکی از قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو است که به حرکت نرم و بی صدا چرخ ها کمک می کند. نقص عملکرد Cipac می تواند علائمی مانند لرزش فرمان، کشیدن فرمان به یک طرف، سایش ناهموار لاستیک، و صداهای تق تق یا جیغ در حین رانندگی ایجاد کند. همچنین قیمت سپک بسته به خودرو با توجه به نوع خودرو و برند سازنده آن متفاوت خواهد بود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250254/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A8%DA%A9-%D8%B7%D8%A8%D9%82-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88