انتشار همین گزارش باعث شد سهام تسلا پس از 11 روز افزایش متوالی در روز پنجشنبه 8 درصد کاهش یابد. بلومبرگ می گوید تاخیر در عرضه ربات ها به صورت داخلی به کارکنان تسلا اطلاع رسانی شده است اما هنوز اعلام نشده است. ایلان ماسک هنوز پست وبلاگ جدیدی در وب سایت X در این زمینه منتشر نکرده است.
بازار سهام از وعده ها خسته شده است
همانطور که CNBC گزارش داد، سهام تسلا در روز پنجشنبه پس از گزارش بلومبرگ نشان داد که راه اندازی تاکسی ربات با دو ماه تاخیر انجام شده است، حدود 8 درصد سقوط کرد. سهام تسلا که طی 11 روز گذشته با تحویل بهتر از حد انتظار در سه ماهه دوم افزایش یافته بود، روز پنجشنبه کاهش یافت.
در زمان نگارش این مقاله، سهام تسلا با قیمت 236.75 دلار به ازای هر سهم معامله می شود. ماسک مدتهاست در مورد ماشین ربات تسلا صحبت کرده است، اما بسیاری از پیشبینیهای او در مورد ماشینهای کاملا خودران محقق نشده است.
امروزه، سیستم کاملاً خودمختار تسلا، رانندگان را ملزم میکند که به جاده توجه کنند و در صورت لزوم آماده کنترل خودرو باشند. البته در این صورت رانندگان مسئول تصادف هستند. در همین حال، Waymo و چندین شرکت دیگر رباتاکسی کاملاً خودران را در چندین شهر ایالات متحده راه اندازی کرده اند.
سبک رهبری ایلان ماسک اولویت دارد
به نظر می رسد تسلا به طور خاص از داده های برخی افراد خاص، از جمله ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت، هنگام آموزش نرم افزار خودران خود استفاده می کند. کارمندان فعلی و سابق این شرکت می گویند که از آنها خواسته شده تا بیشتر به روش هایی که ماسک و اینفلوئنسرها رهبری می کنند کار کنند.
طبق گزارش Insider، کارمندان سابق و فعلی تسلا ادعا میکنند که عکسها و ویدیوهای تسلای ماسک از نزدیک بررسی شده است. اطلاعات رانندگی افراد مشهور و کاربران یوتیوب نیز با برچسب “VIP” بررسی می شود.
شناسایی و رفع ایرادات با نرم افزار کامل خودران در جاده هایی که ماسک و سایر رانندگان VIP تردد می کنند، باعث می شود خودروی آن ها راحت تر، بدون مشکل و به صورت خودکار در جاده ها حرکت کند. هر خودروی تسلا به 9 دوربین مجهز است و مالکان می توانند این دوربین ها را برای بهبود سیستم های خودران تسلا در اختیار شرکت قرار دهند.
کارمندان بخش داده تسلا کلیپ های رانندگان را بررسی می کنند و از تصاویر دریافتی برای آموزش و تنظیم نرم افزار استفاده می کنند. این کارمندان ویدیوهایی را پرچم گذاری می کنند که نشان می دهد سیستم خودران به درستی یا نادرست کار می کند.
با شناسایی مشکلات، پایگاه داده جهانی تسلا با اطلاعات جدید به روز می شود تا از هر گونه حادثه ناگوار جلوگیری شود. اکنون هشت کارمند تسلا می گویند که داده ها و تصاویری را که فکر می کنند متعلق به ایلان ماسک هستند به خاطر می آورند.
دو نفر می گویند سال 2021 راهی برای ورود و خروج از عمارت هیلزبورو بود که معلوم شد مال ماسک است. این میلیاردر این خانه را در نوامبر 2021 به قیمت 32 میلیون دلار فروخت.
چندین کارمند دیگر گفتند که زمان زیادی را صرف نقشه برداری مسیرهای داخل و خارج از کارخانه های تسلا در آستین و ورمونت و همچنین دفتر اسپیس ایکس کرده اند.
با توجه به موقعیت پارکینگ، ممکن است این مسیرهای معمولی ایلان ماسک بوده باشد. همچنین به نظر می رسد این شرکت سیستمی را برای اولویت بندی داده های راننده توسعه داده است.
برخی از این رانندگان به گفته کارمندان، کاربران VIP نامیده می شوند. به گفته یکی از کارمندان، پیمایش در مسیرهای مشترک ایلان ماسک و این کاربران به نظر بهتر از سایرین است و تجربه روانتر و مستقیم تری را ارائه می دهد.
بازخورد مثبت اما کوتاه مدت
هفته گذشته تسلا گزارشی از حجم تولید و تحویل خودرو در سه ماهه دوم سال 2024 منتشر کرد که بر اساس آن این شرکت 410831 خودرو تولید و 443956 خودرو تحویل داد. این گزارش فراتر از حد انتظار باعث افزایش 10 درصدی قیمت سهام این شرکت شد.
این شرکت در سه ماهه نخست امسال 386 هزار و 810 دستگاه خودرو تحویل داد. این در حالی است که تعداد کل موالید در فصل دوم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.8 درصد کاهش نشان می دهد.
بر اساس گزارش تولید تسلا برای سه ماهه دوم سال 2024، از مجموع خودروهای تولید شده، 386 هزار و 576 دستگاه مدل 3 و Y و 24 هزار و 255 دستگاه دیگر مدلها هستند.
پس از اعلام این شرکت تعداد تولید و تحویل در سه ماهه دوم، سهام تسلا 10 درصد افزایش یافت. ارزش کل بازار این شرکت در حال حاضر 737.5 میلیارد دلار است.
تعداد کل تولدها در سه ماهه دوم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.8 درصد کاهش داشته و 466 هزار و 140 مورد بوده اما نسبت به سه ماهه اول 14.8 درصد افزایش داشته است. خط تولید فعلی تسلا شامل کراس اوور محبوب مدل Y، سدان مدل 3 و پیکاپ جدید Cybertruck، مدل است.
امسال، تسلا طیف گسترده ای از تخفیف ها و مشوق های دیگر را برای افزایش فروش ارائه کرد. در حال حاضر، تسلا در چین به جای انگیزه ای برای تشویق مشتریان به خرید مدل 3 یا مدل Y تا 31 جولای، وام بدون بهره ارائه می دهد.
طبق پرونده سالانه 2023، تسلا حدود 21.75 میلیارد دلار (22.5 درصد) از کل درآمد خود را از چین دریافت کرده است. با این حال، این شرکت آمریکایی مستقر در چین با رقابت فزاینده ای از سوی سازندگان داخلی خودروهای الکتریکی در این کشور بزرگ از جمله BYD و شیائومی مواجه است. به طور کلی، گزارش آوریل تسلا حاکی از کاهش 8.5 درصدی تحویل در سه ماهه اول سال 2024 است که از سال 2020 مشاهده نشده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249964/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A8%D9%88-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF