رانندگی یکی از جنبه های کلیدی حفظ استقلال با افزایش سن است
یکی از خطرناک ترین جنبه های پیری کاهش توانایی رانندگی است. به گفته کارشناسان، تعداد تصادفات پس از 75 سالگی به شدت افزایش می یابد و این افزایش با تعداد اختلالات عملکردی همراه با پیری در بزرگسالان مرتبط است. بینایی محدود و ضعیف، عدم واکنش سریع و به موقع، عدم توجه به زمان و هوشیاری کافی، ناتوانی حرکتی و افزایش بسیاری از بیماری ها از جمله دلایل کاهش توانایی رانندگی به دلیل افزایش سن است.
رانندگان جوان بیشتر از افراد مسن جریمه رانندگی دریافت می کنند، اما احتمال تصادفات مرگبار در سنین بالا به دلیل نقص عملکرد بسیار بیشتر است. رانندگی و پیری باید برای همه مورد توجه قرار گیرد. زیرا تعداد رانندگان سالمند به شدت در حال افزایش است.
تا سال 2030، تعداد رانندگان بالای 85 سال چهار برابر بیشتر از امروز خواهد شد. با این حال، ماشین های فعلی و سیستم حمل و نقل به طور کلی برای رانندگان مسن طراحی نشده است.
همچنین، برای بسیاری از افراد، رانندگی جنبه کلیدی حفظ استقلال با افزایش سن است و با کاهش عوامل خطر و استفاده از شیوه های رانندگی ایمن، ممکن است بتوانند تا سنین بالا به رانندگی ایمن ادامه دهند. رانندگی کمتر در واقع تحرک کلی فرد را کاهش می دهد و منجر به مشکلات روحی و روانی و در نتیجه مشکلات جسمی بیشتر می شود.
معاینات پزشکی استاندارد تمدید مجوز برای افرادی است که به سن 70 سالگی رسیده اند
سردار سید تیمور حسینی در این خصوص گفت: در دستورالعمل صدور گواهینامه خودروهای شخصی به جای 10 سال و پنج سال و حتی کمتر، برای افراد بالای 70 سال گواهینامه صادر می شود و در هر دوره از سال معاینات پزشکی برای فرد انجام می شود. زمان، از نظر بینایی و شنوایی و بررسی عملکرد صحیح اعضای بدن در حین رانندگی.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به رانندگان وسایل نقلیه عمومی افزود: در خصوص تمدید گواهینامه رانندگان وسایل نقلیه عمومی سختگیری بیشتری وجود دارد. اغلب، پس از 70 سالگی، گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه عمومی آنها به سطح 2 تغییر می کند و دیگر حق رانندگی با اتوبوس و کامیون را ندارند.
وی ادامه داد: رهبری سالمندان به سلیقه شخصی بستگی ندارد و نباید با این موضوع برخورد احساسی کرد. معاینات پزشکی این افراد توسط پزشکان متخصص انجام می شود و تلاش می شود در صورت عدم صلاحیت رانندگی به دلیل کهولت سن، طبق قانون از رانندگی جلوگیری شود.
سردار حسینی با بیان اینکه دستورالعمل های مذکور برگرفته از روش های رایج در دنیا است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته و پیشرفته نیز همین گونه است و با معاینات پزشکی مشخص می شود که افراد بالای 70 سال مجاز به رانندگی هستند یا خیر.
رئیس پلیس راخور فرجا با بیان اینکه بیشترین مصدومان تصادفات بین 25 تا 35 سال هستند، افزود: چیزی به نام خودروی سالمندان در دنیا وجود ندارد و نمی توان گفت که این یک استاندارد است. در دنیایی که کشور از آن بی بهره است.
وی با بیان اینکه افزودن آپشن های پیشرفته و جدید به خودروها می تواند نه تنها برای افراد مسن بلکه برای عموم مردم مفید باشد، گفت: سیستم های هوشمند در شرکت های خودروسازی قدرتمند می تواند در پیشگیری از تصادفات نقش داشته باشد.
سردار حسینی با بیان اینکه رانندگی پرمخاطره یا هیجانی معمولاً توسط افراد مسن دیده نمی شود، گفت: رعایت احتیاط و احترام در برخورد با خودرو با راننده سالمند یکی از مسائل اخلاقی در جامعه است و سایر افراد جامعه باید به یک فرد مسن کمک کنند. فرد مسن زمانی که به کمک نیاز دارد از هیچ کمکی دریغ نکن
70 سالگی سن معقولی برای رانندگی است
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در این زمینه گفت: یکی از عواملی که باعث کندی واکنش می شود سن فرد است. 0.07 ثانیه میانگین زمانی است که چشم خطر را می بیند، آن را به مغز منتقل می کند و اندام های بدن به آن واکنش نشان می دهند و با افزایش سن این زمان افزایش می یابد.
سرهنگ اصغر زری با تاکید بر اهمیت میانگین زمان عکس العمل در رانندگی افزود: سالمندان نیز تمایل به رانندگی و تردد دارند و اعتقاد بر این است که تا زمانی که قدرت عکس العمل خوبی داشته باشند حرکت و رانندگی آنها با مشکل مواجه نمی شود اما از نظر قانون تمدید مجوز برای افرادی که بالای 70 سال سن دارند برای معاینات پزشکی.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز گفت: بسیاری از تصادفاتی که سالمندان در معرض آن قرار می گیرند یا ایجاد می کنند به دلیل سهل انگاری یا رفتار خطرناک نیست، بلکه به دلیل سکته مغزی در حین رانندگی است.
وی با اشاره به اینکه قطعا این افراد در تصادفات در معرض آسیب های زیادی خواهند بود، تصریح کرد: برخی از سالمندان به دلیل کندی رانندگی ممکن است مشکل ایجاد کنند، اما 70 سال سن معقولی است که فرد در صورت داشتن شرایط می تواند به آن برسد. به رانندگی ادامه دهید
سرهنگ زری با اشاره به خطرات رانندگی در بین جاده ها برای سالمندان گفت: رانندگی در بین جاده ها به ویژه در حاشیه شهرها که 30 کیلومتر طول دارند خطرات زیادی برای سالمندان دارد. زیرا در این فواصل سرعت سایر کاربران جاده ای زیاد است و کاربران مختلفی در این مناطق حضور دارند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به مناطق پرخطر در استان برای رانندگی سالمندان و تاکید بر رانندگی پرخاشگرانه سایر کاربران جاده ای ادامه می دهد: اصفهان-بهارستان، اصفهان-فولادشهر، اصفهان- جاده های باغ رضوان از خطرناک ترین مناطقی هستند که سن رانندگی در آن ممنوع است
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250669/%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA