تعرفه های شارژ خودروهای برقی مانند مشتریان تجاری است
فروردین ماه امسال مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) گفت: در جلساتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جایگاه های شارژ خودروهای برقی داشتیم، مقرر شد این جایگاه ها احداث شود. با ظرفیت حدود 8 مگاوات در هشت نقطه تهران.
مصطفی رجبی مشهدی افزود: در این راستا هشت نقطه در تهران و نقاط دیگر مناطق کشور در نظر گرفته شد که در صورت شناسایی و نصب جایگاه های مورد نظر، وزارت نیرو برای تامین برق آنها همکاری لازم را انجام خواهد داد. . تعرفه شارژ خودروهای برقی نیز به عنوان تعرفه مشترکان تجاری به ازای هر کیلووات 547 تومان محاسبه می شود.
مدیرعامل توانیر با اشاره به تنوع خودروهای برقی در دنیا ادامه داد: در کشور این خودروها که حدود 80 هزار خودرو اعم از عمومی و مسافری هستند در میان مدت توسعه یافته اند و از این تعداد درخواست ارائه شده است. در کوتاه مدت یک ایستگاه شارژ ایجاد شود که بتواند … برای 10 هزار خودرو که به هشت مگاوات برق نیاز دارد و می توان صرفه جویی کرد.
رجبی مشهدی تصریح کرد: در میان مدت لازم است وزارت حراست مکان هایی را برای جایگاه های شارژ در نظر بگیرد و بر اساس برآوردها با افزایش تعداد خودروها می توان این میزان را تا 40 مگاوات افزایش داد.
وی در عین حال تاکید کرد که تقویت زیرساخت های تامین برق خودروهای برقی در دستور کار قرار دارد که پس از تکمیل آن وزارت امنیت اعلام خواهد کرد.
به گفته این مسئول، در این طرح برق رسانی، اکثریت افرادی که خودروی برقی ندارند، در نظر گرفته شده است، اما باید برق پایدار داشته باشند تا ایستگاه های شارژ در ساعات غیر اوج بار شارژ شوند.
مدیرعامل شرکت توفنیر در ادامه با بیان اینکه زیرساخت های مربوط به اجرای این طرح را فراهم می کنیم، اظهار داشت: برنامه هایی برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر داریم که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است به طوری که در سال 1403 هجری شمسی استفاده خواهیم کرد. ظرفیت تولید برق این نیروگاه ها در شبکه برق کشور است.
استفاده از نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل مردادماه از نصب 20 جایگاه شارژ خودروهای برقی خبر داد و گفت: برنامه بلندمدت ما این است که جایگاه های شارژ را به 3500 نقطه ارتقا دهیم. حسن کریمی سنجری گفت: موضوع فعلی ما برق رسانی به ایستگاه های شارژ است که از نظر تامین برق روند کندی دارد و به طور کلی ایستگاه های شارژ فشاری به شبکه برق کشور وارد نمی کنند.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت ایمنی گفت: عدم تعادل برق در کشور بیش از اعداد ذکر شده است و برق ایستگاه شارژ نمی تواند بر برق کشور تأثیر بگذارد. قصد داشتیم 100 هزار خودروی برقی به کشور وارد کنیم. وی افزود: با توجه به اختلافاتی که در بحث برق وجود داشت، ورود خودروهای برقی به کشور را برای مدیریت بار شبکه مدیریت کردیم. کرمیسنگی در ادامه تصریح کرد: ظرفیت کشور برای توسعه خودروهای برقی بالاست اما با توجه به توسعه زیرساخت ها و بحث برقی سازی در حال حاضر در حال مدیریت آن هستیم.
وی تصریح کرد: هر خودروی برقی می تواند مسافتی بیش از 350 کیلومتر را طی کند و میانگین مسافت خودروهایی که وارد آن شده اند بیش از 400 تا 500 کیلومتر است. مدیر پروژه خودروهای برقی این وزارتخانه، صمیت گفت: وقتی از ایستگاه انرژی های تجدیدپذیر برق تولید کنیم و از خودروهای برقی استفاده کنیم، آلودگی هوا کاهش می یابد و مزیت استفاده از خودروهای برقی دوچندان می شود.
ایستگاه های شارژ در حال حاضر فشار زیادی به شبکه وارد نمی کنند
محمدرضا زموردی، عضو سندیکای صنعت برق ایران نیز با بیان اینکه ساخت ایستگاه های شارژ خودروهای برقی به شکل پیشرفته می تواند فشار زیادی را به شبکه وارد کند، گفت: البته به نظر می رسد در شرایط فعلی استفاده از … خودروهای برقی با شیب ملایم در کشور رو به افزایش است و نمی توان ایستگاه های شارژ این نوع خودروها می تواند فشار زیادی را به شبکه وارد کند.
وی با اشاره به اینکه هر جایگاه شارژ بسته به مدل شارژرهای خود ممکن است بین 1 تا 2 مگاوات برق مصرف کند، ادامه داد: در حال حاضر 134 تا 140 پمپ بنزین در تهران وجود دارد که حداقل معادل این تعداد است. باید یک ایستگاه شارژ برق در تهران ایجاد شود. با فرض حذف خودروهای بنزینی در پایتخت و جایگزینی خودروهای فعلی با خودروهای برقی، به 270 تا 300 مگاوات ظرفیت برق جدید نیاز خواهیم داشت.
این فعال صنعت برق به مدت زمان شارژ بیشتر خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی اشاره کرد و افزود: در حالی که زمان سوخت گیری خودرو معمولا پنج دقیقه است، خودرو برقی از 40 دقیقه تا یک ساعت برای شارژ شدن نیاز دارد. ; بنابراین معمولاً باید تعداد جایگاه های شارژ خودروهای برقی بیشتر از پمپ بنزین باشد تا شارژ خودروها دچار مشکل نشود. البته این موضوع مصرف بیشتری را نیز به شبکه برق کشور تحمیل می کند، بنابراین چاره ای جز توسعه شبکه برق به ویژه در شهرهای بزرگ برای توسعه حمل و نقل برق نداریم.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250302/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98-%D8%A8%D9%87-%DB%B3%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87