به گزارش « اخبار خودرو »، یکی از اعضای تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:
برخلاف برنامه های مسعود پیشیکیان در حوزه خودرو که در مناظره های انتخاباتی به این موضوع توجه کارشناسان و اصحاب رسانه داشت، با توجه به بیان مکرر این ضرورت، محورهای اصلی برنامه محمد اتابک وزیر جدید ایمنی است. راهکارهای اجرایی مانند خصوصی سازی و واردات گسترده و تعدیل تدریجی قیمت گذاری، رقابت پذیری و مشارکت خارجی شناسایی شده است.
صامت وزیر دولت چهاردهم در خصوص توسعه خودروهای برقی در دیدار با اعضای کمیسیون صنعت مجلس موضع خود را اعلام کرد و بر پیگیری جدی برنامه برقیسازی خودرو تاکید کرد.
حقیقت این است که وزرای صلح قبلی نیز به هر شکلی این راه حل ها را در ذهن داشتند، اما در اجرای هر یک با موانع و چالش های جدی مواجه بودند. به عنوان مثال؛ خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا که به معنای واگذاری بلوک اداری آنها به بخش خصوصی است، ملاحظات زیادی پیدا کرده است، مانند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس که همه نمی خواهند با آن برخورد کنند.
صحبت از حجم واردات لازم برای تنظیم بازار، به دلیل محدودیت های ارزی، با وجود تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی، عملا راه به جایی نبرده است.
اصلاح روش قیمت گذاری و تغییر قیمت کارخانه ای خودرو به گفته دبیر انجمن خودروسازان؛ همانطور که تغییر قیمت بنزین نیز با ملاحظات سیاسی همراه بود و دولت ها آمادگی تحمل بار پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن را نداشتند تا پس از مدتی بازار بتواند خود را بر اساس عرضه تنظیم کند. و تقاضا. سازوکار تقاضا و زیان ناشی از عرضه خودروهای زیر قیمت نهایی باید متوقف شود.
از نظر رقابت پذیری، تا زمانی که واردات با تعرفه و تجارت معقول محقق نشود و خودروساز پولی برای تحقیق و توسعه نداشته باشد، نمی توان آرم داشت.
موضوع آخر مشارکت خارجی است که در حال حاضر نمونه ای جز واگذاری یا اجاره کارخانه های عظیم خودروسازی به چینی ها ندارد. در این راستا و برخلاف برخی تصورات، چینی ها بازار ایران را به دلیل پایین بودن درآمد سرانه در ایران بازار بزرگی برای تولید نمی دانند و معتقدند مردم ایران توانایی خرید باکیفیت را دارند. محصولات ایمن و 85 خودروی استاندارد که قیمت آنها بین 15 تا 20 هزار دلار در روز است، بازار کوچکی را تشکیل می دهد که تنها با صادرات خودرو به صورت CKD و CBU می توان به آن پاسخ داد و تولید 1.5 توجیه اقتصادی ندارد. میلیون واحدها
بنابراین باید اذعان داشت که هر یک از برنامه های ابلاغی وزیر صمت جدید به خودی خود چالشی است و غلبه بر هر یک نیازمند حل مجموعه ای از مشکلات داخلی و خارجی است که در کلان صنعت، تجارت و اقتصاد کشور را آزار می دهد. سطح سطح و همچنین مشکلات خاص در بخش خودرو، و تنها در این صورت می توان کمیت و کیفیت تولید، تنوع و رقابت پذیری آن را بهبود بخشید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250476/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D9%85%D8%AA