کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد
انتشار: آذر 20، 1403
بروزرسانی: 02 اردیبهشت 1404

کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد



در آذرماه سال 1400 هجری شمسی آخرین گزارش ارزیابی کیفیت خودرو برای عموم صادر شد که پس از آن این رویه متوقف شد و از آن زمان تاکنون جزییات این گزارش تنها در اختیار وزارت ایمنی و خودروسازان قرار دارد.

سعید تاجک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درباره دلایل عدم انتشار عمومی این گزارش گفت: گزارش کیفی خودرو به طور مستمر رصد و به وزارت ایمنی و خودروسازان ارسال می شود، اما موضوعی در مورد مردم وجود داشت انتشار این گزارش، زیرا وزارت حریم خصوصی اعلام کرده است که "این باید اصلاح شود و سپس منتشر شود."

تاجک تصریح کرد: گزارش نقص خودرو استخراج و به شرکت ها و وزارت حراست ارسال می شود و بر اساس آن رتبه بندی معیوب بوده و تا حدی با رتبه بندی جهانی خودرو که به دلیل کیفیت اعطا می کند همپوشانی دارد اگر این دو کاملاً با هم متفاوت بودند و این ذهنیت را ایجاد می کردند که مردم نمی توانند از آن استفاده کنند، بنابراین وزارت امنیت می گوید که باید این موضوع اصلاح شود.

وی افزود: دستورالعمل جدیدی نوشته شده و با وزارت ایمنی این موضوع را نهایی کرده ایم. مبانی جدید برای محاسبه رتبه کیفی خودروها و در صورت صدور بخشنامه جدید از سوی وزارت امنیت، می توانیم گزارش هایی را منتشر کنیم.

یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان در تهران در ادامه سخنان خود در خصوص کیفیت خودروهای داخلی گفت: از سال 1396 که تحریم ها بر صنعت خودرو اعمال شد، شاهد کاهش شدید کیفیت خودروها بوده ایم، چرا که برخی از خودروها بالا هستند. خودروهای باکیفیت از چرخه تولید خارج شدند و با مدل های دیگری که نتوانستند بازار را راضی کنند، حداقل دو سال به تعویق افتادند کیفیت.”

تاجیکستان توضیح داد: مشکلی که در مورد کیفیت خودرو با آن مواجه هستیم این است که خودرو به سرعت پیش فروش می شود و به مردم تحویل می شود در حالی که دوره بازرسی و ردیابی عیوب خودرو به پایان نرسیده است.»

وی افزود: در خصوص خودروهای قدیمی، تولید برخی از مدل هایی که دارای مشکلات ایمنی بوده و نتوانسته بودند در تست های سازمان استاندارد قبول شوند، متوقف شد.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در بحث کیفیت خودرو، قیمت با تعیین قیمت بر اساس تقاضا، خودروساز متحمل ضرر می شود و حتی زمانی که ضرر می کند مجبور به کاهش هزینه های تولید می شود که در عین حال باعث کاهش کیفیت می شود با فاصله بین قیمت اجباری خودرو و بازار آزاد، مشتری نمی تواند خودروی ارزان تری بخرد، خودروساز نمی سازد. سود است و این تعداد فقط به دلالان می رسد.

تاجیکستان در پایان گفت: «قیمت گذاری اجباری بر کیفیت خودرو تأثیر گذاشته است با عجله آزاد شد، بدون اینکه ایراداتش برطرف شود.»

20 میلیون تومان کاهش قیمت برای فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی دیروز با افت قیمتی از یک تا هفت میلیون تومان مواجه شدند. پژو 207 تیپ 5 (1402) با 7 میلیون تومان کاهش به 709 میلیون تومان، اطلس (سیاه و سفید) (1403) با 6 میلیون کاهش به 582 میلیون تومان و تارا اتوماتیک (85) (1403) رسید. با 6 میلیون تومان کاهش به 582 میلیون تومان، پژو با 5 میلیون تومان کاهش به 980 میلیون تومان رسید. 206 پانوراما (1402) با 5 میلیون تومان کاهش به 690 میلیون تومان، Kwik SR (سیاه و سفید) (85 دستگاه) (1403) با 4 میلیون تومان کاهش 461 میلیون تومان و شاهین (بدون سانروف) قیمت گذاری شد. قیمت (1403 ) با 744 میلیون تومان کاهش 3 میلیون تومان. .

همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 20 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 810 میلیون تومان و قیمت فونیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با 15 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 55 میلیون تومان رسید. تومان و فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403 ) با 10 میلیون تومان به 2 میلیارد و 10 میلیون تومان کاهش یافت، KMC X5. (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 730 میلیون تومان و هایما S5 جدید (1403) با 5 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 505 میلیون تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. ارزش JAC Emco (2024) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 850 میلیون تومان، ارزش JAC Empo (2024) با کاهش 50 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 600 میلیون تومان و ارزش JAC به 2 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید. GS3 Emzoom (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان و Venus D60 Plus (2023) با 50 میلیون تومان به 2 کاهش یافت و به یک میلیارد و 750 میلیون تومان رسید.


منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252158/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1